Abone Ol

 

TARÇININ FAYDALARI

 


Tarçın pek çok baharat gibi hem yemeklere lezzet verir, hem de sağlığa hizmet eder. Özellikle şeker hastaları için çok yararlı olan bu baharatı yakından tanıdıkça, sofranda daha çok yer vereceğine eminim.

Mutfağında Nasıl Kullanırsın?
Tahıllı ekmeği kızartıp üstüne keten tohumu yağı, bal ve tarçın serpip tatlı niyetine yiyebilirsin.

> Sütü ısıtıp içine tarçın ve bal karıştırarak sahlep tadını yakalayabilirsin. Belki biraz da toz zencefil ekleyebilirsin.

> Kuzu etini patlıcan, tarçın ve kuru üzümle birlikte fırın poşetinde pişirebilirsin.

> Siyah çay demlerken ve bitki çayı hazırlarken kullanabilir, su tüketimini arttırmak için sürahiye çubuk tarçın atabilirsin.

> Boğaz ağrısı ve öksürük tedavisi için bala toz tarçın, zencefil ve karabiber karıştırıp macun yaparak yutabilirsin.

> Siyah fasulye pişirirken de tarçın çok yakışır.

> Sütlü tatlıların vazgeçilmezi olan tarçını rendelenmiş elma veya armut püresine, ufalanmış cevizle birlikte eklersen, elmalı turta tadını yakalayabilirsin.

Dikkat: Uçucu yağlar toz hâline geldiğinde faydalı özler kayba uğradığından, maksimum sağlık faydası için tarçın çubuk olarak kullanılmalıdır.

Faydaları Neler?
Tarçın, pıhtılaşma karşıtı özelliğiyle kalp damar sağlığını koruyucu, damar tıkanıklığını önleyici etkiye sahiptir. Kötü kolesterol ve trigliserid seviyelerini düşürür. Son yapılan araştırmalar, tansiyonu düşürdüğünü de gösteriyor.
Tarçının antimikrobiyal etkisi de vardır. Mikropların gelişimini ve vücudu istila etmesini yavaşlatır. Vücutta kandida (mantar hastalıkları) gelişimini engeller.
Özellikle karbonhidrat yüklü menülerin bol tarçınla yenmesi önerilir. Çünkü tarçın, yemeklerin mideyi terk etme hızını düşürerek kan şekerinin yükselme hızını dengeler ve kan şekeri kontrolü sağlar. Tip-2 diyabetlilerin insüline cevap verme becerisini de yükselterek şeker kontrolüne olumlu etkisi olduğu çalışmalarla destekleniyor.

Hazımsızlık çekenler için de tarçın ‘gaz giderici’ özelliğiyle imdada yetişiyor. Özellikle yemek sonrası içilen çaylara çubuk tarçın eklenmesi veya meyvelerin üstüne serpilmesi oldukça fayda sağlar. Kateşin denen bir diğer faydalı içeriği sayesinde de mide bulantılarını giderir. Tarçının kokusu bile beyin fonksiyonlarını desteklemede etkilidir. Regl öncesi hassasiyeti, gerginlikleri ve krampları önler. İçerdiği elzem yağlar kadar, lif, mangan ve kalsiyum ile de bağırsak sağlığını destekler.

Ayrıca tarçın soğuk algınlığından koruyucu, bağışıklığı güçlendirici, vücudu ısıtıcı özelliğe sahiptir. İştah açar, anne sütünü arttırır. İçeriğindeki antienflamatuvar bileşiklerle, kas ve eklem sertleşmesine de iyi gelir.

Yazı: Diyetisyen Berrin Yiğit