POPÜLER BESİNLER NE KADAR FAYDALI?

 


Son birkaç yılda hayli popüler olan ve çoğumuzun “Gerçekte ne kadar faydalı?” dediği besinlere biraz daha yakından bakmaya ne dersin?

Chia Tohumu

Zengin protein, yağ ve lif içeriğiyle Güney Amerika’nın en önemli besin kaynağı olan chia, maya dilinde güç anlamına gelir. Bitkinin tohumları bitkisel omega-3 açısından zengin; yani alfa-linolelik asit (ALA) taşıyor. Suyla temas ettiğinde 7-9 kat şişerek jelimsi bir yapı oluşturuyor. Nötr tadı ve hacminin artması hem daha uzun süre tok tutmasına sebep oluyor hem de pek çok tarifte kullanılmasına olanak sağlıyor. Ancak günde 2 yemek kaşığından fazla tüketmemeye özen göstermelisin.

Goji Berry

Dünya’da Wolf berry ya da Goji Berry diye bilinen kurt üzümü, hem kuvvetli bir antioksidan olduğu hem de Asya’da tıp alanında daha uzun yaşamaya katkısı olabileceği düşünüldüğü için nesillerce kullanılmıştır.

Goji Berry; C vitamini, A vitamini, B grubu vitaminleri ve antioksidanlar açısından oldukça zengin; beta-karoten ve demir içeriyor. O kadar hafif ki, günlük tüketim miktarını 30 gram düşürürsek sadece 15-20 kalori almış olursun; ancak mucizevi şekilde zayıflamaya etkisi yok.

Kinoa

Kinoa tüm temel aminoasitleri içeren yeterli bir bitkisel protein kaynağı olarak kabul ediliyor. Tahıllarda sınırlayıcı amino asit olarak bilinen ve eksik olan aminoasitler, kinoada önemli miktarda bulunur. Bu yönüyle tahıllardan daha iyi protein kaynağı olarak gösteriliyor. Yağ asidi içeriğiyle de diğer tahıllardan öne geçiyor. Tam tahıllarda 1 gram vücut için yararlı olan yağ asitlerinden alabilmek için yaklaşık 360 kalorilik bir tüketim yapman gerekirken, kinoadan 63 kalorilik tüketmen yeterli oluyor. Yani tam tahıllar, yağ kaynağı olarak düşünülmezken; kinoa, sağlığa iyi gelen yağ asitleri için iyi bir kaynak olarak gösteriliyor. Manganez, fosfor, bakır, magnezyum, folat ve çinkonun da iyi bir kaynağı olan bu besin; aynı zamanda çeşitli antioksidan içeren bileşenlere sahip. Bazı B vitaminlerini, E vitaminini ve diyet lifini de içerir; ki yapılan çalışmalar total kolestrolün düşmesine ve iyi kolestrolün (HDL) korunmasına yardımcı olduğunu göstermiş. Ayrıca kinoadaki antioksidan ve bazı maddelerin, insanlarda kanser riskinin azaltılması için yardımcı olabileceği söyleniyor.

Hindistan cevizi Yağı

Hindistan cevizi yağ, farklı şekilde metabolize edilen orta zincirli trigliserid (MCT) içeriyor. Ayrıca bu sağlıklı yağın; kolestrolü iyi seviyede koruduğu, bel çevresi yağlanmayı azaltabildiği ve kalori yakımını hızlandırdığı da görülmüştür.

Tariflerin için yağı ne kadar kullanıyorsan, aynı miktarda hindistancevizi yağını kullanabilirsin. (Ayrıca tadı ve kokusu itibariyle de, kahvene ekleyebilirsin.) Meyve olarak da hindistancevizi tüketebilir yağ içeriği sebebiyle oldukça tok tutucudur. Bağırsaktaki dost bakteriler içinde iyi bir kaynak olduğu belirtmekte yarar var.

Kale Bitkisi

Karalahanın başka bir türü olan ve “kıvırcık lahana” olarak da bilinen kale, pek çok sağlık faydası içeriyor. 100 gramı sadece 49 kalori olan bu bitki; niasin, B6, B1, B5, kalsiyum, bakır, demir, magnezyum, manganez, selenyum ve çinko gibi birçok vitamin ve mineral içerir.

100 gramı günlük A ve C vitamini ihtiyacımızı fazlasıyla karşılıyor. Antioksidan içeriğiyle de birçok hastalığa karşı koruyucu etkiye sahip. Ayrıca yüksek su ve lif oranıyla kilo vermeye de yardımcı. Salatasını yapmak da çok kolay.

Matcha

Matcha, yüksek derecede klorofil içeriyor. Bu, ona yeşil rengini verdiği gibi detoks etkisine de sahip. Vücuttan toksinlerin ve ağır metallerin atılmasını sağlıyor. Matcha, yeşil yaprakları toz haline gelerek hazırlanır ve bitkinin tamamını tüketmiş olursun; bu yüzden tadı sana farklı gelebilir. Matcha yeşil çayı, Uzakdoğu’da rahatlamak ve meditasyon için kullanılıyor. Aynı zamanda konsantre olmayı kolaylaştıran L-theanin denen bir aminoasit içeriyor. L-theanin, beyindeki alfa dalgaları uyarımını destekliyor, bu da rahatlama ve sakinleşmeyi sağlıyor. Etkisini 6 saat boyunca gösteriyor ve matcha çayı içenlerin gerginlik ve hipertansiyon gibi uyarıcı yan etkilere maruz kalmadığı söyleniyor. Son zamanlarda birçok yerde matcha çayına ya matcha latte’ye rastlayabilirsin.

 

Haber, Uzm. Dyt. Dilara Koçak’ın “İyi Yaşam Günlüğü” nden derlenmiştir. 

 

 

 

 

viridianprints