|

MUTLU BEDEN, KIZARMIŞ CİLT

| GÜZELLİK & STİL

 

 

Zorlu antrenmanlar kaslarının yanmasını sağlamalı, yüzünün değil. Egzersiz seanslarının cildini ve vücudunun hassas bölgelerini yıpratmasına nasıl engel olacağını öğren.

01

Spor salonuna sağlıklı olmak ve seksi görünmek için gidiyorsun. Ama spor sonrası cildinin kıpkırmızı olması çok sinir bozucu. Vücut sivilceleri, spor sütyeni nedeniyle oluşan pişik ve kaşıntılar da cabası. Mount Sinai Tıp Merkezi Dermatoloji Bölümü’nden Yardımcı Klinik Profesör Jeannette Graf, “Alerji ve cilt tipin gibi içsel faktörler, cildinin egzersize verdiği tepkide rol oynar. Ancak giyim tarzı ve hava gibi dışsal faktörler de problemlerin nedeni ve çözümü olabilir” diyor. Yani cildinin egzersizden ne kadar etkileneceği üzerinde oldukça kontrolün var. Üstelik egzersiz yapmak cildine faydalı da olabilir. Graf egzersizin kan dolaşımını arttırdığını ve cildin parlak görünmesini sağladığını söylüyor. Hassasiyetini en aza indirmek, kızarıklığı azaltmak ve egzersizden en iyi şekilde faydalanmak için neler yapabileceğini öğren.

02_0

Aşırı Kızarıklık
Graf, egzersize bağlı cilt problemleri arasında bunun en can sıkıcısı olduğunu msöylüyor. Özellikle rosasea problemi olan veya hassas ciltli kadınlar cilt kızarmasına daha yatkın oluyor. Graf, “Rosasea sorunu olanlarda daha fazla kılcal damar çatlaması vardır. Egzersizin neden olduğu damar genişlemesi durumu daha kötü hâle getirir. Hassas cilt kolayca tahriş olduğundan, terin sıcaklıkla birleşmesi ciltte kızarıklığa neden olabilir” diyor.
Önle: Hassas ciltler için geliştirilmiş kızarıklık karşıtı bir nemlendirici kullanmaya başla. Termal kaynak suyu, çinko, meyan kökü ekstresi veya krizentem gibi yatıştırıcı içerikler, cildinin nem bariyerini zirveye taşır ve cildini daha esnek hâle getirir.

DENE
La Roche Posay Rosaliac Uv Kızarıklık Karşıtı Krem’i (69,90 tl) deneyebilirsin. Yoğun bir antrenmandan bir gece önce retinol, akne ürünleri veya kimyasal peeling gibi cildini rahatsız edecek içeriklerden kaçın.
Egzersiz sırasında Uriage Termal Su (29 tl) gibi serinletici bir vücut spreyiyle vücut ısını olabildiğince aşağıda tut. Bir başka güzel seçenek de Oriflame Ferahlatıcı Mendil (5 tl). Sıcakladığını hissettiğinde bu mendillerle
yüzünü silebilirsin.
Tedavi et: Graf, “Vücut ısın düşmeye başlayınca, kızarıklıklar da azalmaya başlar” diyor. Ağzına bir parça buz at veya yüzünü soğuk suyla yıka. Kızarıklık karşıtı bir temizleyici kullanabilirsin. Ardından meyankökü, yeşil çay, yulaf veya krizantem içeren kızarıklık karşıtı bir yüz kremiyle devam et.
DENE
Vichy Normaderm Nemlendirici Bakım Kremi (44,90 tl). Lekeler için, ciltteki kızarıklığı kapatırken aynı zamanda cilt tonunu düzeltmeye yardımcı olan bir CC krem kullan. Üzerine sarı bazlı bir kapatıcı uygula.
DENE
Clinique Superdefense CC Cream SPF 30 (86 tl) ve Bobbi Brown Creamy Concealer Kit (84 tl).

 

05

Güneş Yanığı
Cincinnati Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin Dermatoloji Dalı Başkan Vekili, spor dermatolojisi alanında Uzman Doktor Brian Adams, “Hiçbir güneş koruyucusu tamamen tere dayanıklı değildir ve 30-45 dakikalık yoğun bir antrenman sonrasında etkisiz hâle gelecektir” diyor. Kar, su veya kumda egzersiz yapıyorsan, bunların tümü de güneş ışınlarını yansıttığından güneş ışınlarını sadece tepeden almazsan. Bu da yanık riskini arttırır.
Önle: Güneş ışınlarının en güçlü olduğu saatler olan 10.00 ile 16.00 arasında açık alanda egzersiz yapmaktan kaçın. Koyu renkli giysiler giy ve şapka tak. Güneş korumanı dışarı çıkmadan 30 dakika önce (çünkü korumanın aktive olması bu kadar sürüyor) cömertçe uygula. Mümkün olduğunca tere dayanıklı bir formül seç.
Yüz için Bioderma Photoderm Max Ultra Fluid Tinted SPF 50+UVA 40 (54,50 tl), vücut için Lancaster Sun Sport Invisible Mist Wet Skin Application SPF 50 (83 tl) gibi.
Ve hazırlıklı ol: Eğer bol bol terleyeceksen, 30 dakikada bir yeniden uygulamak için cebinde güneş koruyucusu bulundur.
DENE
Murad Waterproof Sunblock Face and Body SPF 30 (113 tl).
Tedavi et: Günün geri kalanında güneşten uzak dur. Graf, “Enflamasyonu ne kadar önlersen o kadar az hasar görürsün. Bu nedenle güneş yanığını ilk 24 saat içinde tedavi etmek çok önemli” diyor. Dört saatte bir ibuprofen ya da asetilsalisilik asit içeren bir ağrı kesici alabilirsin. Birkaç saatte bir aloe jel, ardından da topikal kortizon kremi uygula. Cildinde kabarma mı fark ettin? Kabarcıklar ikinci derece yanığın belirtisidir; bu durumda acilen bir dermatoloğa görün. Yanık iyileşinceye kadar birkaç gün güneşten uzak durmalısın.

07

Sivilceler
Vücut ısın çok arttığında, saç derindeki yağlar yüzüne ve vücuduna akarak terinle karışır. Saç çizgin, boynun ve omuzlarındaki gözenekleri doldurarak sivilcelere neden olur. Egzersiz kıyafetin bu teri ve yağı çektiğinde vücut bölgelerinde de (sırt ve kalça gibi) sivilce çıkabilir.
Önle: Adams, gözeneklerini tıkamayan (nonkomedojenik) bir güneş koruyucusu kullanmanı öneriyor. Böylece sivilce oluşmaz. Teri cildinden uzaklaştırmak için, naylon veya likra gibi materyallerden yapılan giysilerle spor yap. Egzersiz sonrası gözenekleri temizleyen salisilik asit içeren bir temizleyiciyle duş al.
DENE
Clarins Eau Dynamisante Gel Moussant (52,50 tl). Duş alamıyor musun? T bölgesi, dekolte, sırt ve göğüs arası gibi sivilce oluşumuna meyilli bölgeleri yüz temizleme mendiliyle sil.
DENE
Nivea Pure & Natural Canlandırıcı Yüz Temizleme Mendili (14,90 tl). Tedavi et: Yüzde bir salisilik asit içeren akne peelingleri, yetişkin tipi sivilceler için ideal. Haftada iki kere kullan.
DENE
Neutrogena Visibly Clear Arındırıcı Yüz Temizleme Jeli (13,90 tl). Daha sonra salisilik asit içeren bir kapatıcıyı sorunlu bölgeye uygula.
DENE
Physicians Formula Blemish Rx Blemish Healing Concealer (40 tl).

Kaşıntı ve Ürtiker
Bazı insanlar kaşıntı gibi alerjik problemlerle hem dış hem de iç mekânda egzersiz yaparken karşılaşabilir. Kadınlarda bu tür sorunlar ortalama 20 yaşında başlayıp yıllarca devam
edebiliyor. Bahar nezlesi gibi alerjilerin varsa riskin de artar. Egzersiz sırasında vücut ısısı yükseldiğinde, alerjiyle bağdaştırılan bir tür beyaz kan hücresi olan mast hücreleri histamin salgılar. Bu durum ürtiker gibi alerjik belirtilere neden olup nefesini zorlayabilir veya kan basıncını düşürebilir.
Önle:  Egzersize başlamadan önce bir antihistamin al. Graf, “Ürtiker alerji mevsime göre gelip gidebilir. Yıl boyunca ilaç almana gerek yok” diyor.
Tedavi et: Eğer egzersizden önce antihistamin içeren bir ilaç almadıysan, kaşıntı hisseder hissetmez almalısın.

04

YANIĞIN ÖTESİNDE
Burada bahsettiğimiz problemler geçici olsa da, açık alanda ter atarken dikkatli olunması gereken uzun vadeli tehlikeler de var: Güneşin neden olabildiği kırışıklık, leke ve sarkma gibi hasarlar. Kırışıklıklar için her gün Strivectin-Ar Advanced Retinol Night Treatment (249 tl) gibi bir serum veya gece kremi uygula. Leke problemin varsa, cilt aydınlatıcı serum ya da leke düzeltici ürünler kullanmalısın. Meyankökü, elajik asit, soya veya C Vitamini gibi içeriklere yönel. SkinCeuticals Advanced Pigment Corrector’u (259 tl) deneyebilirsin.