ENERJİNİ DÜŞÜREN 5 BESLENME HATASI

 


Güne harika başlamana rağmen gün içinde enerjin düşüyorsa, nedeni besin tercihlerin olabilir. Enerjini düşüren beslenme alışkanlıklarını öğren.

Yazı: Diyetisyen Dilara Koçak

Enerji seviyenin gün içinde hafifçe yükselip düşmesi normaldir. Bu doğal dengeyi uyku ve stres seviyen, egzersiz durumun ve beslenme şeklin gibi birçok faktör etkileyebilir. Ancak gün içinde yediklerimiz de enerji durumumuzu etkiler; bazı besin seçimlerimiz daha enerjik hissetmemize yardımcı olurken bazıları da hiç fark etmeden enerjimizi düşürebilir.

1- İşlenmiş Besinler Tüketmek

Tahıllar vücuda iyi bir enerji kaynağı olan karbonhidrat bakımından zengindir. Ancak beyaz ekmek, makarna, pirinç gibi işlenmiş tahıllar, gün içindeki enerjini olumsuz etkileyebilir. İşlenmiş tahıllar, kabukları -yani kepek kısmı- ayrıştırıldığı için daha az lif içerir ve hızlıca sindirilip emilirler. Bu da kan şekerinde ani değişikliklere ve enerji seviyesinin düşmesine neden olur. Tam taneli tahıllar ise kan şekeri seviyesini düzenler, gün içerisinde enerjini sabit tutmana yardımcı olur.

2- Şeker ve Şeker Eklenmiş Besinler Tüketmek

Gün içinde enerjinin düştüğünü hissettiğin saatlerde tatlı bir şeyler yeme ihtiyacı mı duyuyorsun? Ama bu durumu en iyi alternatiflerle atlatmazsan bir kısır döngüye girmen olası. Çünkü şeker şekeri çeker ve tatlı şeyler kan şekerindeki ani değişiklikler nedeniyle kısa süre sonra tekrar acıkmana neden olur. Eğer enerji seviyeni yüksek tutmak istiyorsan, şeker içermeyen daha sağlıklı alternatiflere yönelmen önemli. Basit şeker tüketimi konusunda gün geçtikçe çok daha dikkatli olduğunu biliyorum. Ama maalesef sağlıklı gibi görünen birçok ürün yüksek şeker içerebiliyor. Bu noktada lütfen etiket okuma alışkanlığını geliştir ve daha düşük şekerli, yüksek lif içeren seçimlere yönelmeye özen göster.

3- Gün İçinde Fazla Kahve İçmek

Bu maddeye şaşıracağını tahmin ediyorum çünkü gün içinde hepimiz daha enerjik olabilmek için kahveden destek istiyoruz. Ama bu noktada miktarın önemli olduğunu vurgulamalıyım. Orta derecede tüketildiğinde kahve, fiziksel ve zihinsel olarak olumlu etkilere sahip olabilir. Yapılan araştırmalarda da kafein içeren kahvelerin, kendini yorgun hisseden birçok bireyin enerji ve beyin fonksiyonlarında kısa süreli bir artışa yol açtığı ortaya çıktı. Ama düzenli olarak kahve içmek, vücudunu buna alıştırıyor ve zamanla bu etki azalabiliyor. Ayrıca çok fazla kafein, uyku kaliteni olumsuz yönde etkiliyor ve enerji seviyeni uzun vadede azaltabiliyor. Düzenli beslenmek ve yeterince uyumak yerine kahve içerek enerji sağlamaya çalışma. Kahve tüketimini günde en fazla dört-beş fincan ile sınırla.

4- Akşam Yemeğinde Alkol Almak

Alkolü genellikle rahatlatıcı etkisi ile biliriz ve birçok kişi de akşam yemeğinde biraz alkol almanın daha iyi uyumak için iyi bir fikir olduğunu düşünür. Ancak bu doğru değil. Çünkü alkol uyku kalitesini ve süresini azaltabilir, bu da sonraki süreç için olumsuz bir durum. Yani daha rahat hissetmene veya kolay uykuya dalmana yardımcı olsa da, -tükettiğin miktara bağlı olarak- ertesi sabah kendini daha az dinlenmiş hissetmene neden olur ve yüksek enerjiyle uyanmanı engeller. Bu nedenle alkol tüketimini düşük ve orta seviyelerde tutmaya özen göster.

5-  Kızarmış Yiyecekleri Sevmek

Kızarmış besinlerle ve fast food yiyeceklerle aran nasıl bilmiyorum ama gün içinde daha enerjik olmayı istiyorsan, bu yiyeceklerle arana mesafe koyman gerekiyor. Bu besinler genellikle yüksek yağ ve düşük lif içeriyor. Yüksek miktarda yağ aldığında ise sindirimin yavaşlıyor ve enerji veren besinlerin emilimi de olumsuz etkileniyor. Bu tür yiyecekler doygunluk ve şişkinlik hissi yaratarak yemekten sonra hâlsiz hissetmene bile sebep olabiliyor. Ayrıca vitamin, mineral ve diğer gerekli besin öğeleri açısından zengin olmadıklarını da söyleyeyim.

 

 

 

viridianprints