ALKOLÜ FAZLA KAÇIRDIKTAN SONRA SABAH AÇ UYANMANIN NEDENİ

 

 

Gece alkol alma meselesini biraz abartınca sabahları karnın zil çalarak mı uyanıyorsun? Bilimin bu konuda söyleyecekleri var…

sarap-sisesi

Baş ağrısı, mide bulantısı, hastalık hissi ve yorgunluk…Alkolü fazla kaçırmanın vücudunda yarattığı tepkilerden bahsediyoruz. Fakat bazı sabahlar, karnın gerçekten ama gerçekten çok aç olarak uyanıyorsun.

Üstelik yanılmıyorsun da. Çünkü karnın gerçekten aç olabilir. Alkol sonrası sabahları acıkma meselesi bilim tarafından da kabul ediliyor. Üstelik, bilimin getirdiği açıklama aslında çok basit. Gastorenteroloji ve kilo kontrolü uzmanı Dr. Nitin Kumar, “Alkolün metabolize edilişi, glikojen ya da karbonhidrat stoklarının boşalması ile birlikte kan şekeri dengesinin bozulmasına yol açıyor.” diyor.

Bu cümleyi biraz daha açmamız gerekebilir.

Glikojen, vücudunun öncelikli enerji kaynağıdır. Tüm o içtiğin alkolü metabolize edebilmek için glikojen stoklarının çoğunu kullandığın zaman, vücudunda daha fazla glikojen ihtiyacı doğar. Sonuç olarak da kendini daha fazla acıkmış hissedersin. Glikojen karbonhidrattan elde edildiği için de, kendini özellikle şeker ya da ekmek gibi besinlere aşererken bulabilirsin. Tabii bir de alkolün dehidrasyon etkisi sağ olsun, tuzlu besinler konusu var. Kumar, “Dehidrasyon tuz aşermene yol açabilir.” diyor.

Peki ne kadar alkol içersen sabahına açlık hissiyle uyanırsın? Alcohol & Alcoholism‘de yayımlanan bir çalışmaya göre, 3 kadeh içki içilmesi halinde tokluk hormonu leptin seviyesi %30 oranında düşüyor. Fakat gündelik hayatta herkesin alkole verdiği tepkiler farklı. Eğer düşük kilodaysan, bir kadeh bile sabahları açlık krizleriyle uyanman için yeterli olabilir. Eğer alkol toleransın yüksekse, açlık konusunda 3 kadehten fazlası da etki etmeyebilir.

Her neyse…Alkolü abarttığın bir gecenin sonrasında vücudunun güzel tepkiler vermeyeceğinin farkındasın. Asıl yapman gereken, daha az içki içmeye çalışmak. Ne kadar az içersen, sabahında kan şekerin oynamış halde uyanma ihtimalin de o kadar azalır. Ayrıca, hem sabahında hem de içkilerinin arasında su içmeye gayret etmen iyi olacak. Bu yolla dehidrasyonun önüne geçebilir ve tuzlu krizlerini başlamadan yenebilirsin. Son olarak, protein ve sağlıklı yağlar barındıran besinleri tüketmeyi tercih et. Bu yolla hem daha iyi doyarsın hem de kan şekerini düzenlemiş olursun.

 

viridianprints